Etykiety na produkty wytwarzane w niewielkiej skali. To da się zrobić! Porady nie dla wszystkich oczywiste

Producenci dużych serii mają własne opakowania zamawiane w tradycyjnych drukarniach. Z racji ilości są one stosunkowo tanie i zawierają wszystkie potrzebne informacje, więc dodatkowe etykiety nie są już potrzebne. Producenci niewielkich serii wyrobów (np. przetwórcy EKO żywności) pakują je zwykle w gotowe opakowania szklane, plastikowe czy kartonowe i do opisania produktów używają naklejek. W przypadku małych serii (np. 300 szt.) nie jest opłacalne zamawianie własnych opakowań z bezpośrednim nadrukiem.

W takich przypadkach najtańszym rozwiązaniem jest użycie własnych naklejek z logo i opisem, ponieważ wykonanie samych naklejek jest o wiele tańsze niż wykonanie całych opakowań. Można drukować je samemu (o tym trzeba byłoby napisać osobny artykuł) lub zamówić w drukarni.

Problem w tym, że firmy usługowe niechętnie podejmują się małych zleceń. Ratunkiem od kilkunastu lat są drukarnie cyfrowe. Takie firmy przyjmują zlecenia na druk np. 100 szt. naklejek na sok jabłkowy, 220 szt. na sok morelowy, 50 szt. na cytrynowy itd. Pomimo małych zleceń, mają zysk dlatego, że dzięki nowej technologii zrobią je szybko, a mnogość klientów z podobnymi potrzebami składa się na większy obrót.

Możesz skorzystać z drukarni w każdej części kraju!

Drugim ułatwieniem dla małych producentów jest teraz dostęp do drukarni w całym kraju z taką samą łatwością jak do tych w najbliższej okolicy. Powszechne korzystanie z maili i kurierów pozwala załatwić sprawę bez wychodzenia z domu, w terminie „na jutro„, płacąc za dostawę nawet 20-kilogramowej przesyłki tylko kilkanaście złotych.

Nie musisz mieć technicznej wiedzy!

Doświadczenie uczy, że klienci potrzebujący niewielkie ilości etykiet, nie zawsze wiedzą jakie warunki muszą spełnić, żeby złożyć zamówienie w drukarni, szczególnie na odległość. Na stronach firm usługowych wprawdzie można znaleźć dokładne wytyczne, ale są często napisane fachowym językiem i nie zachęcają do kontaktu. Można też trafić na firmy przyjazne, które nie wymagają takiej wiedzy od klienta. Wystarczy wtedy zwykły mail lub telefon określający podstawowe informacje (rozmiar i przybliżony nakład), a resztę potrzebnych informacji ustalić można w kolejnym mailu lub w czasie rozmowy telefonicznej.

Na cenę usługi oprócz wymiarów i ilości mają wpływ takie decyzje klienta, jak:

  • Czy naklejki mają być papierowe czy foliowe? Papierowe są tańsze, ale do użytku wewnątrz pomieszczeń; narażone na deszcz wprawdzie się nie rozmażą, ale pomarszczą i łatwo poniszczą, np. podczas przeładunku; foliowe są odporne na warunki atmosferyczne, ale nawet 2-3 razy droższe i nie wszystkimi metodami można je drukować na wszystkich rodzajach folii; folia jednak jest konieczna, jeżeli mają być przejrzyste.
  • Czy ważne, żeby były wydrukowane na taśmie (roli) czy na wspólnych arkuszach z nacięciami czy osobno pocięte np. do rozdawania jak wizytówki? Na roli są wymagane w przypadku stosowania maszyn pakujących lub ręcznych aplikatorów, a na arkuszach jest najwygodniej w przypadku ręcznego oklejania dla ilości setek szt. lub więcej; może być wtedy arkusz wielkości np. A4 nacięty z wierzchu tak, żeby było łatwo zrywać kolejne naklejki, albo pocięty dodatkowo na węższe pasy, aby łatwiej było trzymać je w ręku. Mniej wygodne jest używanie naklejek osobno pociętych i z ułatwiającym nacięciem od spodu, ale jeżeli są przeznaczone do rozdawania, żeby ktoś sam je potem nakleił, to trzeba to zaznaczyć w zamówieniu.
  • Czy będą naklejane na opakowania kartonowe, szklane, plastikowe lub inne? Niektóre powierzchnie źle przyjmują naklejki i wymagają mocnego kleju. Dotyczy to np. niektórych tworzyw sztucznych, farb proszkowych często stosowanych do malowania metali, powierzchni porowatych typu drewno, ceramika itp. Nawet zwykła gładka powierzchnia jak szkło może stworzyć taki problem, jeżeli jest to wąska butelka, a naklejka jest pokryta folią, która kurcząc się, powoduje odklejanie bocznych krawędzi. Jeżeli powierzchnie są zakurzone albo zatłuszczone, to może nie pomóc nawet mocny klej.

  • Czy mają skutecznie przykryć jakiś nadruk? Typowy papier może nieznacznie prześwitywać i jeżeli naklejka jest naklejana na już istniejący nadruk np. dla korekty treści, to może być potrzebny specjalny nieprzejrzysty papier z czarnym klejem.
  • Czy będą po naklejeniu umieszczane wraz z produktem w lodówce lub zamrażarce? Zwykły papier samoprzylepny może nie przetrwać takich warunków i naklejki po wyjęciu z zamrażarki będą spadać z opakowań. Papier ze specjalnym klejem do mrożenia przed tym uchroni, ale trzeba się jednak liczyć z nieznacznym pomarszczeniem, ponieważ skropli się na nim wilgoć z powietrza już po wyjęciu z chłodni.
  • Czy mają być trwale przyklejone (np. naklejki plombowe nie mogą dać się odkleić i przykleić ponownie bez śladu) czy łatwo usuwalne, żeby nie trzeba było ich potem zdrapywać i zmywać. Naklejki plombowe drukowane są na specjalnej folii, która w przypadku zrywania rozpada się na małe fragmenty lub zostawia ślad z napisem „void” i nie da się jej ponownie nakleić. Jest jednak zdecydowanie droższa nie tylko od papieru, ale nawet od innych folii. W przypadku zwykłych papierowych naklejek też można wybierać siłę kleju. Trzeba zwrócić uwagę, że klej się „umacnia” po około 20 minutach od naklejenia, więc robiąc próby trzeba trochę odczeka
  • Czy muszą być odporne na słońce? Dotyczy to raczej naklejek na folii, czyli odpornych na deszcz i mróz, ale jeżeli naklejka będzie wystawiona bezpośrednio na słońce, to po kilku miesiącach mogą zacząć zmieniać się kolory. Zależy to od techniki druku, a zabezpiecza przed tym zjawiskiem np. pokrycie folią UV. Wiąże się to z dodatkowymi, znaczącymi kosztami.
  • Czy mają być wszystkie jednakowe, czy każda kolejna z innym numerem lub kodem? Tańsze będą wszystkie jednakowe w ramach jednego wzoru. Warto zadbać, żeby w ramach jednego rodzaju, ale różnych treści, zachować wspólne wymiary, co ma znaczenie przy nacinaniu i pozwala na zastosowanie niższej ceny jak dla zamówienia zbiorczego. W przypadku gdy potrzebne są naklejki z indywidualnym niepowtarzalnym numerem lub zmienną treścią, to w trakcie wydruku korzysta się np. z tabeli, która zawiera wszystkie opisy i poszczególne ilości sztuk. Klient otrzymuje wtedy arkusze z naciętymi naklejkami, ułożonymi w kolejności zgodnej z tabelą. Koszt takiej usługi jest podobny jak w zwykłym przypadku, ale trzeba się liczyć z dodatkowym, jednorazowym kosztem przygotowania do takiego druku.
  • Czy treść nadrukowana jak: czcionki, logo, zdjęcia mogą być oddzielone od brzegu kilkumilimetrowym marginesem czy muszą dotykać do krawędzi gotowej naklejki? Chodzi o tzw. spady, czyli nadmiar tła dookoła wzoru, żeby podczas nacinania i cięcia nie zmniejszać projektu, ponieważ nie da się trafić nożami idealnie w wydrukowaną krawędź i dlatego trzeba do potrzebnych wymiarów końcowych dołożyć 2-3mm tła dookoła, które potem zostanie przycięte. Szczegóły trzeba uzgodnić bezpośrednio z drukarnią, ale trzeba się liczyć z nieznacznie wyższą ceną takich naklejek ze względu na dodatkowe zabiegi technologiczne
  • Czy kształt ma być specjalny (np. kółko lub kwiatek) czy wystarczy prostokąt, a jeżeli tak, to może narożniki mają być zaokrąglone? Najtańsza wersja to prostokąt z ostrymi narożnikami, ponieważ nacinanie i ewentualne rozcinanie robi się szybko. Wszelkie inne kształty wymagają innej technologii wykrawania i generują dodatkowy koszt
  • Czy tło może być białe, czy ma spełniać jakieś warunki kolorystyczne? W zależności od sposobu druku i możliwości maszyn, może być konieczne specjalne przygotowanie maszyn dla uzyskania wymaganego koloru. Skrajnym przykładem są drukowane wzorniki kolorów farb, gdzie tolerancja jest bardzo rygorystyczna. Dodatkowy czas przygotowania i większa ilość odpadów wpływają na cenę

Ogólnie najtańsze są naklejki papierowe, małe, w dużych ilościach, prostokątne z ostrymi narożnikami, z białym tłem i czarnym nadrukiem, do użytku wewnątrz pomieszczeń. Wtedy cena będzie rzędu kilku groszy (dla wielkości nalepki np. jak typowe wizytówki).

Zainteresowani mogą zapoznać się z ofertą firmy drukującej wysyłkowo już od kilkunastu lat naklejki i inne etykiety, również w małych ilościach. Szczegółowa oferta oraz kontakt dostępna na stronie OFFER-DRUK.

Kontakt:

tel. 61-662 18 80

tel. 61-662 29 46

kom. 600 39 41 41

mail: biuro@offer.com.pl

-akcja promocyjna-